Suan Dusit University recognizes the importance of equity and equality in educational opportunities, which lies at the heart of sustainable development under the principle of “Education for All.” The university has established clear policies and mechanisms to ensure that all learners can access education without discrimination—regardless of gender, age, ethnicity, religion, disability, or socioeconomic background. This policy aligns with Sustainable Development Goal 10 (SDG 10: Reduced Inequalities) of the United Nations.
Policy Framework under the Suan Dusit University Act
The university’s commitment to educational equity is grounded in the Suan Dusit University Act, B.E. 2558 (2015), Section 7 (1), which states:
“The University shall take into account equality in educational opportunities.”
This clause reflects the institution’s intent to provide inclusive education and equal access for all learners, regardless of their differences.
More details are available at: https://sdulaw.dusit.ac.th/wp-content/regular/file/suandusit-university-2558.pdf
Policy Supporting Students with Disabilities
Beyond its general non-discrimination policy, Suan Dusit University also adopts positive discrimination measures to promote equal educational access for students with disabilities. The university issued the official announcement “Policy, Criteria, and Procedures for the Admission of Persons with Disabilities to Undergraduate Programs for the Academic Year 2024.” Clause 4 explicitly states that:
“The University supports, assists, and promotes access to undergraduate education for persons with disabilities.”
This policy underscores the university’s commitment to inclusive education, ensuring that all learners—especially those with special needs—can study in a supportive and enabling environment.
Full document: https://regis.dusit.ac.th/main/wp-content/uploads/2023/10/DVIEW-F70OmqEh4iiHXkPxRYci202310413855.pdf
The university publicly disseminates its Non-Discriminatory Admissions Policy through its official website to ensure transparency, accountability, and accessibility for all stakeholders. This openness also serves as a model for other higher education institutions seeking to strengthen national frameworks for equality and non-discrimination.
Outcomes and Achievements
This policy reinforces Suan Dusit University’s role as an Equal Opportunity University, achieving the following outcomes:
– Admission of students from diverse backgrounds, both domestic and international.
– Provision of scholarships and special programs for underprivileged or vulnerable groups.
– Implementation of a transparent, verifiable, and fair admissions system.
Through this policy, Suan Dusit University demonstrates its unwavering dedication to fostering an inclusive, equitable society and ensuring education for all. The policy directly supports SDG 10: Reduced Inequalities, reaffirming the university’s position as a “University for Educational Equity”—one that strives to create a fair and sustainable future for all learners.
Summary (1,000 Cha)
Suan Dusit University ensures equal access to higher education through a non-discriminatory admissions policy that upholds fairness regardless of gender, age, ethnicity, religion, disability, or socioeconomic status. Anchored in the Suan Dusit University Act B.E. 2558 (2015), Section 7(1), the university guarantees equality in educational opportunities. In addition, the “Policy, Criteria, and Procedures for the Admission of Persons with Disabilities to Undergraduate Programs (Academic Year 2024)” affirms support for inclusive education. These policies, publicly available on the university website, promote transparency and accountability. As a result, SDU has expanded opportunities for diverse learners, offered scholarships to underprivileged groups, and implemented an equitable and verifiable admissions system, reinforcing its role as a University for Educational Equity aligned with SDG 10: Reduced Inequalities.
สรุป
มหาวิทยาลัยสวนดุสิตส่งเสริมการเข้าถึงการศึกษาในระดับอุดมศึกษาอย่างเท่าเทียม ผ่านนโยบายการรับนักศึกษาแบบไม่เลือกปฏิบัติ ซึ่งยึดมั่นในหลักความเป็นธรรมโดยไม่คำนึงถึงเพศ อายุ เชื้อชาติ ศาสนา ความพิการ หรือสถานะทางเศรษฐกิจและสังคม โดยมีพื้นฐานตาม พระราชบัญญัติมหาวิทยาลัยสวนดุสิต พ.ศ. 2558 มาตรา 7 (1) ที่กำหนดให้มหาวิทยาลัยคำนึงถึงความเสมอภาคในโอกาสทางการศึกษา
นอกจากนี้ มหาวิทยาลัยยังได้ออกประกาศ “นโยบาย หลักเกณฑ์ และวิธีการรับคนพิการเข้าศึกษาในระดับปริญญาตรี ประจำปีการศึกษา 2567” เพื่อสนับสนุนการศึกษาที่ครอบคลุม (Inclusive Education) และเปิดโอกาสให้ผู้พิการเข้าศึกษาได้อย่างเท่าเทียม
นโยบายทั้งหมดเผยแพร่ต่อสาธารณะผ่านเว็บไซต์ทางการของมหาวิทยาลัย เพื่อความโปร่งใสและตรวจสอบได้ ผลจากการดำเนินงานทำให้มหาวิทยาลัยสามารถเปิดโอกาสทางการศึกษาแก่ผู้เรียนที่มีความหลากหลาย มอบทุนการศึกษาแก่กลุ่มผู้ด้อยโอกาส และดำเนินระบบการรับสมัครที่ยุติธรรมและตรวจสอบได้อย่างชัดเจน ตอกย้ำบทบาทของมหาวิทยาลัยสวนดุสิตในฐานะ “มหาวิทยาลัยเพื่อความเสมอภาคทางการศึกษา” ที่ขับเคลื่อนสังคมสู่ความเท่าเทียมและยั่งยืนตามเป้าหมาย SDG 10: ลดความไม่เสมอภาค
